Bent u in 2018 ook weer verzekerd van de beste zorg?

Het nieuwe jaar 2018 nadert met rasse schreden. Dat betekent dat u de komende weken weer kan kiezen. Blijf ik bij mijn huidige zorgverzekeraar of stap ik over?

Wat is wijsheid? Ook wij hebben niet alle wijsheid in pacht, maar als u weleens gebruik maakt van fysiotherapie is een aanvullende verzekering zeker aan te raden!

Wel of geen aanvullende verzekering voor fysiotherapie in 2018?

Fysiotherapie wordt beperkt vergoed vanuit de basisverzekering. Heel veel Nederlanders hebben dan ook een aanvullend pakket voor fysiotherapie. Er zijn ook mensen die de kosten voor fysiotherapie zelf betalen. Vraagt u zich af of u zich aanvullend moet verzekeren voor fysiotherapie? Op deze pagina leest u precies hoe het zit.

In welke gevallen wordt fysiotherapie vergoed vanuit de basisverzekering?
De vergoeding vanuit de basisverzekering hangt af van uw leeftijd en de vraag of u een aandoening hebt die op de lijst ‘chronische aandoeningen’ staat of last heeft van urine incontinentie. Onze collega Tim Laagland legt het u uit in dit filmpje.

U bent jonger dan 18 jaar

Bent u jonger dan 18 dan worden per indicatie de eerste 9 behandelingen voor fysiotherapie vergoed. Mocht u daarna voor deze indicatie nog behandelingen nodig hebben, dan worden maximaal de volgende 9 behandelingen ook vergoed.

Heeft u een chronische aandoening (check hiervoor de lijst ‘chronische aandoeningen’), dan wordt de behandeling van deze aandoening volledig vergoed.

U bent 18 jaar of ouder

Bent u 18 jaar of ouder dan wordt fysiotherapie beperkt vergoed vanuit de basisverzekering. Heeft u last van urine incontinentie, dan worden de eerste 9 behandelingen voor bekkenfysiotherapie vergoed. Houd er rekening mee dat u (jaarlijks) eerst uw eigen risico moet betalen (als u deze nog niet heeft betaald voor andere zorg).

Heeft u een aandoening die op de lijst ‘chronische aandoeningen’ voorkomt? Dan zult u de eerste 20 behandelingen zelf moeten betalen. Tenzij deze geheel of gedeeltelijk kunnen worden vergoed vanuit uw aanvullende verzekering. De behandelingen die u daarna nodig heeft, worden vanuit de basisverzekering vergoed. U moet echter wel jaarlijks eerst uw eigen risico betalen (als u deze nog niet heeft betaald voor andere zorg).

Wel of geen aanvullende verzekering voor fysiotherapie?

Of u een aanvullende verzekering nodig heeft, hangt af van uw zorgbehoefte en het risico dat u loopt op een aandoening.
Sport u of beweegt u intensief dan is er altijd een kans dat u een blessure oploopt en fysiotherapie nodig heeft. Ook als u vaker last heeft van uw spieren of gewrichten zult u mogelijk een beroep moeten doen op de fysiotherapeut.
Heeft u geen klachten, leeft u gezond en beweegt u niet intensief dan is de kans dat u fysiotherapie nodig heeft een stuk kleiner. Toch kan het altijd gebeuren dat u onverwacht een beroep moet doen op de fysiotherapeut. Bijvoorbeeld na een ongelukje tijdens het klussen in huis of een ongelukkige val.
Zonder aanvullende verzekering betaalt u de kosten voor fysiotherapie zelf. Een reguliere behandeling fysiotherapie kost circa tussen de € 30,- en de € 44,-.

U zult dus de afweging moeten maken: fysiotherapie zelf betalen als er iets gebeurt of een (maandelijkse) premie betalen voor een aanvullend pakket met een dekking voor fysiotherapie.

Aanvullende verzekering met meer dan 36 behandelingen

De fysiotherapeut helpt mensen met aandoeningen aan spieren en gewrichten te herstellen, de klachten zoveel mogelijk te verminderen of er zo goed mogelijk mee om te gaan. Daar zijn natuurlijk kosten aan verbonden. Vooral voor mensen die veel naar de fysiotherapeut (denken te moeten) gaan, is het goed om na te denken over een (goede) aanvullende verzekering. Er zijn veel verschillende aanvullende verzekeringen.

De beroepsorganisatie van de fysiotherapeuten heeft uitgezocht bij welke verzekeraars u een goede dekking heeft voor fysiotherapie.

Deze kunt u terug vinden op deze website.

Zelf vergelijken welke polis het beste bij u past? dat kan bijvoorbeeld op deze websites:

zorgverzekeringwijzer

consumentenbond